Deu ser cert que el
pensament va on vol anar. Diuen que no sempre -quasi mai- comanda la
part conscient; fins i tot les persones més “cerebrals” es guien
per intuïcions no contrastades. També, a vegades una experiència
llargament amagada, d'aquelles que ni recordaves, de sobte, i no saps
per quines cinc-centes, compareix en un moment determinat, es fa
present i et condiciona.
Tal és el cas del que
podríem anomenar “l'experiència cubana”.
Ara érem a un dels
habituals assajos que la Coral llorencina fa els dilluns a l'Escola
de música.
Tal vegada es bo fer un incís: alguns membres de la coral són bons músics, vull dir que saben solfa i dominen algun instrument, però la gran majoria són persones a qui, simplement, els agrada cantar i/o que en un moment determinat es varen sentir convidades per participar-hi.
Tal vegada es bo fer un incís: alguns membres de la coral són bons músics, vull dir que saben solfa i dominen algun instrument, però la gran majoria són persones a qui, simplement, els agrada cantar i/o que en un moment determinat es varen sentir convidades per participar-hi.
En aquest entorn tan a
professional, el mes febles, normalment, procuren arrambar-se a una
altra persona que, segons el parer de cada un, en sap més. A vegades
aquesta percepció d'avantatjat vocal ve derivada del coneixements
musicals contrastats, però també pot derivar de la seguretat o de
la confiança que aquest altre (o altra) transmet al feble o
desconcertat.
S'iniciaven els assajos
de noves cançons. Noves perquè, a més de no ser gaire sentides o
populars també portaven alguna dificultat afegida, llengua, veus,
ritme... Vaja! que d'alguna manera representaven un repte, és a dir
una meta d'alcans possible però difícil. En definitiva ben
interessant i una mica incòmode
Aprendre a cantar una
cançó no resulta gaire diferent d'aprendre qualsevol altra cosa. Es
tracta d'escoltar l'instrument i/o la veu d'un que en sap, després
anar provant i repetint i repetint fins que s'aconsegueix el domini
de la peça. També val a dir que cantar a la coral no sempre
implicar arribar al domini de la peça. Els ritmes d'aprenentatge,
com no podria ser d'altra manera, sempre són personals i, a vegades,
s'esdevé que el dia del concert, suposo, alguns ja han arribat a
dominar totalment la cançó, altres s'atreveixen a cantar-la si es
senten acompanyats i d'altres canten fluixet, o no canten alguna de
les part que encara desconeixen.
L'assaig, deia, em va
portar al record d'un debat d'estudiants de pedagogia -i ja ha plogut
molt de llavors ençà- sobre “l'experiència cubana”. Contaven
que allà, a diferència d'aquí (i no sé si l'allà i l'aquí son
certs en sentit estricte) en que normalment els infants es solien
agrupar per coneixements, sobre tot en alguns col·legis privats,
allà deien, procuraven ajuntar el mes avantatjats amb el ho eren
manco, fent una mena de parelles desiguals, en quan a ritmes
d'aprenentatge. D'aquesta manera s'aconseguia que els que tenien
dificultats les superassin amb certa facilitat. L'avantatge era
aconseguir parelles relativament homogènies amb el cost de frenar
parcialment l'evolució dels més espavilats.
Aleshores, i segons
l'imaginari -cap dels presents havia estat a Cuba- d'aquell grup
d'estudiants , des d'una perspectiva sociològica, es considerava
l'experiència cubana com un esforç per disminuir les desigualtats i
diferències personals derivades de l'entorn de cada infant, amb la
finalitat que hi guanyés el conjunt.
Segurament se'm va fer
present l'anècdota del llunyà debat per la transferència que feren
les neurones en un moment determinat en que era conscient que les
meves inseguretats frenaven l'evolució dels cantaires que tenia a la
vora. Per uns moments em vaig sentir actor d'una experiència cubana
local. Després, el pensament, trescà per altres carreranys...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada