15 de set. 2016

A l'entorn del "Dia del gall"


Es una d'aquelles coses que, encara que es puguin saber, sempre sorprenen. De seguida em va venir al cap aquell interessant llibret de Watzlawick, «Es real la realidad?». Es veu que, de realitat, no n'hi ha mai una sola:
Fets:
-Intentant coordinar imatges i text del llibre de l'Escola a Sant Llorenç des Cardassar, en Rafel Duran, que gestiona el tema de les imatges del llibre amb la seva habitual pulcritud i minuciositat, em planteja un dubte: ¿si ell no recorda haver duit mai el pollastre del «dia del gall» a cap dels seus mestres, -si es recorda d'haver-ne duit a les monges quan era parvulet- perquè a l'apartat de l'APA s'assenyala que es va mantenir el costum fins als anys vuitanta?

-Li vaig respondre, inflant una mica les plomes, que coneixia bé el tema del «Dia del gall». Si no em falla la memòria -li vaig dir- vàrem debatre, entre els companys docents del pis -la organització escolar de finals dels seixanta, principis del setanta era ben diferent a l'actual- sobre la conveniència social i didàctica de tal celebració.
Aleshores la ciència tampoc no havia popularitzat les idees actuals sobre la capacitat d'entendre i patir que tenen els animals. De fet – i segons imatges ben recents- el concepte «maltracte animal», encara ha de guanyar la batalla. Òbviament tampoc hi havia partits animalistes -ni de cap altre tipus!- o plataformes socials de defensa dels animals.
Després de parlar-ne , vaig demanar als meus alumnes que, per favor, no duguessin gall. Que era un costum antiquat que segurament arrelava en allò de «passar més fam que un mestre d'escola». Que no tenia cap sentit puix els galls anaven, fermats de qualsevol manera directament al mercader. Que era una festa absurda niu, d'enveges i provatures (que si el meu és més gros, que si el meu te més cua...). Alumnes que em feren cas.
No se, no recordo, si els companys docents, n'Andreu, en Llorenç, en Joan, que compartien l'opinió, feren una proposta semblant als seus alumnes.
-Per salvar la contradicció entre el pensar d'en Rafel, que és coincident amb el meu record, i el text de l'apartat referit a l'APIMA del llibre assenyalat, en parlo virtualment amb en Pep qui confirma:«a la revista (Flor de Card) de desembre de 1983, a la informació de l’APA, hi consta que el director de l’escola informà que el Claustre havia pres l’acord de suprimir el Dia del gall».
Ostres!
Suposicions:
- A principis dels anys setanta es va suprimir el gall com element d'obsequi als mestres.
- Segurament es va mantenir, però, sota el concepte «Dia del gall», l'intercanvi de regals (els nins portaven el gall i els mestres responien amb un petit obsequi). També és possible que no tots els mestres s'adherissen a la proposta.
- En els anys vuitanta es va suprimir definitivament aquell costum institucionalitzat d'intercanvi
Opinions:
- Que dificultosos i complexes resulten els viaranys de la història!
- Modificar costums, encara que siguin obsolets i sense sentit, no és tasca fàcil (10 anys!).
- Certament, tot parla.

(Imatge de "Fotografies antigues de Sant Llorenç des Cardassar")