24 de febr. 2017

Missatges involuntaris


Assenyala Zeldin: «una bona conversa al llarg d'un dinar és una raresa, un art que encara hem de desenvolupar». I potser té raó. Però adesiara en surt alguna de conversa interessant.
Nadal, amb el seus llargs i tediosos dinars, facilita les trobades familiars i, també, les possibilitats d'enfilar xerrades interessants.
Certament haurem de confessar que fàcil no ho és, moltes vegades les converses no passen de l'anecdotari, a vegades ocurrent i d'altres de simple defensa territorial personal; a tots ens agrada contar coses!.
Però alguna vegada la conversa deriva cap a temes socials, on cada un hi diu la seva. Si s'hi donen perspectives i coneixements diferents -no hi ha res més empobridor que el pensament únic-, llavors pot resultar una conversa que despert curiositat i ganes de saber més.
Un d'aquests dies del proppassat Nadal, varem dur sort; varem enfilar una conversa referida a la violència de genere, segons alguns polítics, «xacra actual» i origen de l'assassinat de  moltes dones any rere any.
Segurament, tots plegats. estàvem influïts per la constant publicitat masclista de perfums, cotxes i altres productes que la televisió, vulguem no vulguem. ens aboca sobre la camilla. Potser també hi va influir un llibre d'imatges, en paper setinat, que mostrava juguetes de nin i de nina, fins i tot amb el missatge amagat del color, rosa o blau; la força del mercat!.
A les converses sempre sorgeixen posicionaments i matisos: la força de la publicitat, el «laisez faire, laisez passer» dels governants, les manifestacions, moltes vegades personalment sentides però socialment hipòcrites dels «minuts de silenci» a la plaça, la incidència de la voluntat dels pares, a vegades enfrontada a les opinions dels docents, les «modes» interessades, fins i tot en àmbit local...
I es converteixen en divagacions quan es parla de coses llunyanes, però toca el viu quan es planteja el contundent: «i jo, què hi puc fer?».

I és així que de la publicitat masclista, gairebé de forma exclusiva, es va passar als missatges involuntaris, en el foment, moltes vegades de forma inconscient, d'aquelles actituds que rebutjam de forma conscient.
Dels missatges involuntaris que pregonam quan: regalam un vestit de futbolista a un nin i una «barbie» a una nina; quan disfressam de «model, prima i adulta», a una nina i de guerrer a un nin; quan no parlam dels rols que surten a les pel·lícules o en els programes infantils... quan no qüestionam el propi comportament!
Certament una conversa ben interessant.

Passen alguns dies, i alguns articles de premsa ens recorden i refresques la conversa
Idò!

(Imatge d'un "llibre" publicitari que deixaren a l'entrada de casa)